(Deutsche Version unten)
The Regionalverband Ruhr (Team 9-2 Geodata Technology) has used the potential of HeiGIT’s openrouteservice (ORS) in a new QGIS extension and thereby created another possible application for the ORS: The tool “Location and Route Optimization of Addresses” allows to search and locate addresses and to find the optimal routes between them.
This is possible not only for one, but for several vehicles: Different vehicles can be defined at the starting points as well as a maximum number of adresses that shall be approached by each vehicle. Optionally, end points of the routes and the length of stay per address can be specified. Thus, the ORS enables routing for complex and possibly time-bound operations and guarantees the greatest possible work efficiency. The driving instructions can then be exported as a PDF file for the respective vehicles and routes (the Print Layout plugin must be imported for this). Especially during the Corona pandemic, with the help of ORS, the tool can thus provide important support for the municipalities of the Geonetzwerk.metropoleRuhr.
In addition to route finding, the QGIS extension also offers the following functions:
- Searching addresses. Currently, a full text search for addresses is possible. The extension suggests concrete results based on keywords for street and city, from which the desired locations can be selected. The data in the respective area is updated monthly and in the future, it will also be possible to suggest points of interest.
- Location of addresses. Addresses can be read from an Excel file and located as a point layer in QGIS, provided that the table has an “address” section in which the character string of the address (street, house number and city) is listed.
More information about the extension as well as a detailed and illustrated application guide can be found at:
https://hilfe.geoportal.ruhr/openrouteservice/overview/index.html
Further information on HeiGIT’s OpenRouteService can be found at:
You can find information about parameters in our interactive documentation, and you can sign up for a free API key on our developer dashboard. Openrouteservice is serving the OSM community and more already since 2008 . Further details can be found in the openrouteservice GitHub repository, while more news concerning openrouteservice can be found under http://giscienceblog.uni-hd.de/tag/openrouteservice/.
Further links and literature see bottom of page.
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GERMAN VERSION:
Openrouteservice für komplexe Routenoptimierung in neuer QGIS-Erweiterung des Regionalverband Ruhr
Der Regionalverband Ruhr (Team 9-2 Geodaten-Technik) hat mit einer neuen QGIS-Erweiterung das Potenzial von openrouteservice (ORS) von HeiGIT genutzt und eine weitere Anwendungsmöglichkeit für den ORS geschaffen: Das Tool “Verortung und Routenoptimierung von Adressen“ erlaubt es, Adressen zu suchen, zu lokalisieren und schließlich die optimalen Routen zwischen diesen zu finden.
Dies ist nicht nur für ein, sondern für mehrere Fahrzeuge möglich: An den Startpunkten können unterschiedliche Fahrzeuge definiert werden und je Fahrzeug eine maximale Anzahl anzufahrender Adressen festgelegt werden. Optional können Zielpunkte angegeben und die Aufenthaltszeit an den anzufahrenden Adressen individuell festgelegt werden. Der ORS ermöglicht somit auch die Routenfindung für komplexe und eventuell zeitgebundene Operationen und garantiert eine größtmögliche zeitliche sowie finanzielle Arbeitseffizienz. Die Fahranweisungen können anschließend als PDF-Datei für die jeweiligen Fahrzeuge und Routen exportiert werden (es muss hierfür das Plugin Drucklayout importiert sein. Insbesondere während der Corona-Pandemie kann das Werkzeug mit Hilfe des ORS somit eine wichtige Unterstützung für die Kommunen des Geonetzwerk.metropoleRuhr bieten.
Neben der Routenfindung bietet die QGIS-Erweiterung darüber hinaus folgende Funktionen:
- Suchen von Adressen. Derzeit ist eine Volltextsuche nach Adressen möglich. Die Erweiterung schlägt anhand von Schlagworten zu Straße und Ort konkrete Ergebnisse vor, aus denen das Gewünschte ausgewählt werden kann. Die Daten im Verbandsgebiet werden monatlich aktualisiert; zukünftig sollen auch Points of Interests und Ortslagen vorgeschlagen werden können.
- Verortung von Adressen. Aus einer Excel-Datei können Anschriften ausgelesen und als Punkt-Layer in QGIS verortet werden, sofern die Tabelle eine Spalte „Anschrift“ aufweist, in der die Zeichenkette der Adresse (Straße, Hausnummer und Ort) aufgeführt ist.
Weitere Informationen zur Erweiterung sowie eine detaillierte und bebilderte Anwendungsanleitung ist zu finden unter:
https://hilfe.geoportal.ruhr/openrouteservice/overview/index.html
Weitere Informationen zum openrouteservice des HeiGIT sind zu finden unter:
Dies zeigt, wie openrouteservice leicht in verschiedenste Clients und Apps integriert werden kann. Openrouteservice verwendet die freien und offenen Daten von OpenStreetMap (OSM) und bietet eine Vielzahl von frei nutzbaren API-Funktionen mit weltweiter Abdeckung. Ein Ökosystem aus verschiedenen open source Bibliotheken und Clients, z.B. für Javascript, Python, R, QGIS und das Web usw. erleichtern die Nutzung für viele Fragestellungen und ermöglichen die Integration auch in Ihre Anwendung.
Die Funktionen der ORS API-Endpoints umfasst unter anderem
- Routing mit Anweisungen für Fußgänger, Rollstuhlfahrer, Autos, verschiedene Arten von Fahrradprofilen und Schwerfahrzeugprofilen mit vielfältigen Optionen
- Fahrzeugflotten Optimierung (Traveling Salesman Probleme usw.)
- Isochronen für Erreichbarkeitsanwendungen
- Zeit-Distanz-Matrizen
- Geokodierung
- elevation
- Points of Interest (POI)
Bitte beachten Sie, dass das API-Kontingent für die Optimierung von Flotten mittels der openrouteservice optimize Schnittstelle erhöht wurde, um die Logistik während der Corona-Krise zu unterstützen. Sie können auch die interaktive Dokumentation der verschiedenen API-Endpunkte testen.
Laufende Forschungen bei GIScience Heidelberg und HeiGIT zu Routing beschäftigen sich, z.B. mit gesundem, schattigen, ruhigen und grünem Routing oder Anwendungen in der humanitären Hilfe (z. B. Zugang zur Gesundheitsversorgung im globalen Süden ).
Further News (Selection):
- All countries of South and Southeast Asia now on Open Healthcare Access Map
- All countries of Sub-Saharan Africa now in Open Healthcare Access Map
- New mFund project: start of SocialMedia2Traffic – derivation of traffic information from social media data
- A fresh new ORS maps client
- Find the route to your nearest Covid-19 vaccination center in Germany — new App by HeiGIT based on OpenStreetMap and openrouteservice
- New embedded mode for OpenRouteService map client available
- German Mass Vaccination Sites in Open Healthcare Access Map
- Flood Impact Assessment on Road Network and Healthcare Access at the example of Jakarta, Indonesia
- Karlsruhe relies on openrouteservice – ESRI client plugin developed
- Going green with MeinGrün – Today App launch in Heidelberg and Dresden
- NASA uses Openrouteservice for study on disaster response times
- OpenRouteService with waypoint optimization
- Accessibility of covid-19 vaccination centers in Germany
- Introducing the Open Healthcare Access Map
- Access to Health Care using openrouteservice Isochrones API
- Disy integriert openrouteservice in Cadenza
Literatur (Auswahl):
- Neis, P. & Zipf, A (2008): OpenRouteService.org is three times “Open”: Combining OpenSource, OpenLS and OpenStreetMaps. GIS Research UK (GISRUK 08). Manchester.
- Ludwig, C., S. Fendrich, T. Novack, S. Marx, A. Oleś, S. Lautenbach, A. Zipf (2020): Optimal ans Ziel: Routing-Dienste auf Basis nutzergenerierter Geodaten – Herausforderungen und Lösungsansätze für globale Datensätze, In: Zagl, Loidl (Hrsg.): Geo-IT in Mobilität und Verkehr, Geoinformatik als Grundlage für moderne Verkehrsplanung und Mobilitätsmanagement. VDE Wichmann Verlag. S. 89-106.
- Novack, T.; Wang, Z.; Zipf, A. (2018): A System for Generating Customized Pleasant Pedestrian Routes Based on OpenStreetMap Data. Sensors 2018, 18, 3794.
- Rousell A. and Zipf A. (2017): Towards a landmark based pedestrian navigation service using OSM data. International Journal of Geo-Information, ISPRS IJGI, 6(3): 64.
- Zipf, A., Mobasheri, A., Rousell, A. ,Hahmann, S. (2016): Crowdsourcing for individual needs – the case of routing and navigation for mobility-impaired persons . In: Capineri, C, Haklay, M, Huang, H, Antoniou, V, Kettunen, J, Ostermann, F and Purves, R. (eds.) European Handbook of Crowdsourced Geographic Information, p. 325–337. London: Ubiquity Press. DOI: dx.doi.org/10.5334/bax.x
- Wang, Z., T. Novack, Y. Yan and A. Zipf, “Quiet Route Planning for Pedestrians in Traffic Noise Polluted Environments,” in IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, doi: 10.1109/TITS.2020.3004660.
- Neis, P., Singler, P. & Zipf, A. (2010): Collaborative mapping and Emergency Routing for Disaster Logistics – Case studies from the Haiti earthquake and the UN portal for Afrika. In: Car, A., Griesebner, G. & Strobl, J. (Eds.): Geospatial Crossroads @ GI_Forum ‘10. Proceedings of the Geoinformatics Forum Salzburg.
- Miksch, J., Hahmann, S., Resch, B., Lauer, J., Zipf, A. (2017): Routing Through Open Spaces – A Performance Comparison Of Algorithms. Geo-Spatial information Science, 2017. Taylor & Francis. Geo-Spatial information Science, 2017. Taylor & Francis. https://doi.org/10.1080/10095020.2017.1399675